Spoed?

susan

Spoed in je zwangerschap

Als je zwanger bent kan het best zijn dat je ineens ongerust bent. Bel ons dan. Onze spoedlijn is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar voor medische vragen, ongerustheid, spoed en bevallingen.

Volg je intuïtie, die stuurt je meestal de goede kant op.

Lees meer over wat spoed is

Bloedverlies uit de vagina:

Bloedverlies hoort niet tijdens je zwangerschap, maar het komt vaak voor zonder dat er iets aan de hand is. Schiet dus niet meteen in de paniek, kijk even hoe het verloop is en beslis dan of je ons meteen moet bellen.

Bloedverlies in de eerste 3 maanden

Bloedverlies in de eerste 3 maanden kan duiden op een miskraam. Bij steeds kleine beetjes bloedverlies eindigt ongeveer 50% in een miskraam. Heb je ruim bloedverlies ongeveer zoveel als een zware menstruatie en een krampende buikpijn dan is de kans groot dat de zwangerschap eindigt in een miskraam.

Onschuldig bloedverlies

Je kunt ook bloedverlies krijgen na het vrijen. Je vagina en baarmoedermond zijn heel goed doorbloed tijdens de zwangerschap. Bij het vrijen gebeurt het regelmatig dat er een klein adertje springt en je wat bloedverlies krijgt. Niets om je zorgen over te maken. Je zult zien dat in de loop van de dagen het bloedverlies bruin wordt en dan weer verdwijnt.

Vanaf 37 weken is het normaal om wat slijm en bloed te verliezen. Je baarmoedermond is zich aan het voorbereiden op de bevalling, wordt dunner en verliest haar slijmprop. Geen zorgen.

Ruim bloedverlies

Heb je ruimer bloedverlies met buikpijn of een keiharde buik dan willen we dat meteen horen. Het is dan aannemelijk dat het bloedverlies uit je baarmoeder komt en dat moet meteen onderzocht worden, spoed dus!

Spoed, ook ‘s nachts bellen
  • Bloedverlies meer dan een menstruatie, maandverband vol in een korte tijd.
  • Bloedverlies en buikpijn.
  • Bloedverlies en paniek.

Geen spoed, wel overdag bellen
  • Klein beetje(s) bloedverlies, zonder pijn.
Vochtverlies uit de vagina:

Als je nog geen 37 weken bent, willen we het altijd weten als je vliezen breken en je vruchtwater verliest. Soms is het moeilijk te beoordelen of iets vruchtwater is. In je zwangerschap heb je meer waterige afscheiding en laat de blaas soms wat urine lopen zonder dat je het tegen kan houden. Probeer altijd eerst wat op te vangen in een potje. Ruikt het zoetig, is het helder of roze met witte vlokjes en blijft het steeds opnieuw komen dan is het waarschijnlijk vruchtwater. Ruik het naar urine, is het geel of ruikt het zurig en is het één keer en daarna niet meer dan is het waarschijnlijk geen vruchtwater. Bij twijfel overleg het altijd even.

Spoed, ook ‘s nachts bellen
  • Je denkt dat je vruchtwater verliest, je verliest steeds weer vocht en je bent nog geen 37 weken.
  • Je bent 37 weken en je verliest geen helder vruchtwater. Het vruchtwater is groen of bruin van kleur.
  • Je bent 37 weken en je verliest vruchtwater en bij de laatste controle op het spreekuur was het hoofdje nog niet ingedaald.

Geen spoed, wel overdag bellen
  • Je verliest kleine beetjes vocht, je denkt niet dat je vruchtwater verliest, maar je twijfelt.
  • Je verliest vruchtwater, je bent 37 weken of verder en je hebt nog geen regelmatige weeën.
Buikpijn:

Een beetje buikpijn is iets dat bij de zwangerschap hoort. Je baarmoeder groeit, moet uitrekken en duwt je organen opzij. Logisch dat je soms een onprettig gevoel in je buik hebt. Maar je mag niet krom liggen van de pijn. Lichte buikpijn trekt meestal weg met warmte (douche, bad of kruik). Ernstige buikpijn, zeker in combinatie met misselijkheid, braken of bloedverlies moet je serieus nemen.

Spoed, ook ‘s nachts bellen
  • Je ligt letterlijk krom van de buikpijn (vaak in combinatie met misselijkheid en soms braken)
  • Je hebt weeën (pijn in je onderbuik of rug die komt en gaat) en je bent nog geen 37 weken.
  • Je hebt buikpijn met bloedverlies.

Geen spoed, wel overdag bellen
  • Je hebt buikpijn, het valt mee maar het trekt niet weg met rust en warmte.
Je baby niet voelen bewegen:
Voor 27 weken

Voor de 24 weken is het normaal dat je de baby niet elke dag voelt. Vanaf 24 weken voelen de meeste vrouwen hun kindje elke dag. De hoeveelheid bewegingen die je voelt is afhankelijk van hoe het kindje ligt en waar de placenta ligt. Het is normaal in deze periode dat  je de ene dag de baby veel beter voelt dan de andere dag.

Na 27 weken

Je kunt vaak een patroon in het bewegen ontdekken. Overdag is het wat rustiger en als jij ‘s avonds rustiger wordt dan wordt je kindje drukker. Voel jij je kindje niet of veel minder dan je gewend bent, ga dan liggen met je handen op je buik en richt al je aandacht op je buik en je kindje. Je moet je baby op deze wijze minimaal 10x in 2 uur voelen. Je mag alle bewegingen tellen behalve de hik. Voel je je kindje minder vaak bel dan direct.

Spoed, ook ‘s nachts bellen
  • Je bent 27 weken en je voelt geen of beduidend minder bewegingen, ook in rust met al je aandacht bij je kindje.
Geen spoed, wel overdag bellen
  • Je bent 24 weken zwanger en je voelt langer dan een dag geen beweging.
Bloeddrukklachten:

Een hoge bloeddruk in je zwangerschap is ongezond. Het kan duiden op een zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie). Het is belangrijk dat je ons belt als er klachten ontstaan die passen bij een hoge bloeddruk. Het is vaak een combinatie van de volgende klachten:

hoofdpijn, niet lekker voelen, sterretjes, lichtflitsjes of kristallen zien, braken, gevoel van strakke band om je bovenbuik of hoofd, pijn in je bovenbuik, pijn tussen je schouderbladen, plotseling vocht vasthouden in je gezicht, handen en voeten.

Spoed, ook ‘s nachts bellen.
  • Je voelt je ziek en hebt meerdere van bovenstaande klachten.

Geen spoed, wel overdag bellen.
  • Je hebt 1 of 2 van de bovenstaande klachten.
Ongerustheid:

Voelt het niet goed, ben je in paniek of ongerust, bel dan altijd!!! Volg je intuïtie, die stuurt je meestal de goede kant op. Wij denken graag met je mee en vinden je echt geen zeurpiet. Maken wij ons geen zorgen dan stellen we je met liefde gerust, ook ’s nachts.