Spoed?

Tijdens je zwangerschap

Dat je je tijdens de zwangerschap wat meer zorgen maakt is logisch. Je draagt nu niet alleen de verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor dat kleine mensje dat in jouw buik groeit. Bij ongerustheid mag je altijd contact met ons opnemen. Weet wel dat wij 's nachts gewoon slapen en je ons dan alleen voor spoed moet bellen. Maar; wat is nou spoed? En; wanneer moet ik me zorgen maken? Hieronder een uitleg om dit iets duidelijker te maken. Maar het blijft, als je het niet vertrouwd moet je bellen. Het spoednummer is voor ongerustheid, zorgen, spoed en bevallingen.

Ons spoednummer is: 06 - 25 34 54 26

Bloedverlies uit de vagina:

Bloedverlies hoort niet tijdens je zwangerschap, maar het komt heel vaak voor zonder dat er iets aan de hand is. Schiet dus niet meteen in de paniek, kijk even hoe het verloop is en beslis dan om ons te bellen ja of nee.

Bloedverlies in de eerste 3 maanden kan duiden op een miskraam. Bij steeds kleine beetjes bloedverlies eindigt ongeveer 50% in een miskraam. Heb je ruim bloedverlies ongeveer zoveel als een zware menstruatie en een krampende buikpijn dan is de kans groot dat de zwangerschap eindigt in een miskraam.

Je kunt ook bloedverlies krijgen na het vrijen. Je vagina en baarmoedermond zijn heel goed doorbloed tijdens de zwangerschap. Bij het vrijen gebeurt het regelmatig dat er een klein adertje springt en je wat bloedverlies krijgt. Niets om je zorgen over te maken. Je zult zien dat in de loop van de dagen het bloedverlies bruiniger wordt en dan weer verdwijnt.

Heb je ruimer bloedverlies met buikpijn of een keiharde buik dan willen we dat meteen horen. Het is dan aannemelijk dat het bloedverlies uit je baarmoeder komt en dat moet meteen onderzocht worden, spoed dus! Heb je steeds kleine beetjes bloedverlies maar stopt het niet dan willen we het graag weten, geen spoed maar wel zeggen.

Vanaf 37 weken is het normaal om wat slijm en bloed te verliezen. Je baarmoedermond is zich aan het voorbereiden op de bevalling, wordt dunner en verliest haar slijmprop. Geen zorgen.

Geen spoed, wel overdag bellen.

Vochtverlies uit de vagina:

Als je nog geen 37 weken bent, willen we altijd weten als je vliezen breken en je vruchtwater verliest. Soms is het moeilijk te beoordelen of iets vruchtwater is. In je zwangerschap heb je meer waterige afscheiding en laat de blaas soms wat urine lopen zonder dat je het tegen kan houden. Probeer altijd eerst wat op te vangen in een potje. Ruikt het zoetig, is het helder of roze met witte vlokjes en blijft het continu lopen dan is het waarschijnlijk vruchtwater. Ruik het naar urine, is het geel of ruikt het zurig en is het één keer en daarna niet meer dan is het waarschijnlijk geen vruchtwater. Bij twijfel moet je ons inlichten.

Buikpijn:

Een beetje buikpijn is iets dat bij de zwangerschap hoort. Je baarmoeder groeit, moet uitrekken en duwt al je organen opzij. Logisch dat je soms een onprettig gevoel in je buik hebt. Maar je mag niet krom liggen van de pijn. Het kan natuurlijk zijn dat je weeën te vroeg beginnen maar het kan ook zijn dat er iets anders aan de hand is. Lichte buikpijn trekt meestal weg met warmte (douche, bad of kruik) Ernstige buikpijn, zeker in combinatie met misselijkheid, braken of bloedverlies moet je serieus nemen.

Geen spoed, wel overdag bellen.

Je baby niet voelen bewegen:

Voor je 24e week is het normaal dat je je baby niet elke dag voelt. De hoeveelheid bewegingen die je voelt is afhankelijk van hoe het kindje en waar de placenta ligt. Vanaf 24 weken moet je je kindje wel elke dag voelen. De meeste kindjes bewegen volgens een patroon. Overdag zijn ze wat rustiger en als jij 's avonds rustiger wordt dan worden zij drukker. Voel je je kindje al de hele dag weinig of niet of ben je ongerust over de bewegingen van je kindje, ga even rustig liggen met je handen op je buik, por je kindje een beetje wakker, wacht even af. Een mooie leidraad is; als je er niet specifiek op let, moet je 10 x per dag je kindje voelen, als je er wel op let (liggen met je handen op je buik) dan moet je in 2 uur je kindje 10 x voelen, en elke beweging telt inclusief hikjes en schuifjes. Vertrouw je het niet bel ons!

Bloeddrukklachten:

Een hoge bloeddruk in je zwangerschap is ongezond voor jou en je kindje. Het kan duiden op zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie). Het is belangrijk dat je ons belt als er klachten ontstaan die passen bij een hoge bloeddruk. Het is vaak een combinatie van de volgende klachten:

hoofdpijn, niet lekker voelen, sterretjes of lichtflitsjes of kristallen zien, braken, gevoel van strakke band om je bovenbuik of hoofd, pijn in je bovenbuik, pijn tussen je schouderbladen, plotseling vocht vasthouden in je gezicht, handen en voeten.

Ongerustheid:

Voelt het niet goed, ben je in paniek of maak je je zorgen, bel dan altijd!!! Volg je intuïtie, die stuurt je meestal de goede kant op. Wij denken graag met je mee en vinden je echt geen zeurpiet. En maken wij ons minder zorgen dan stellen we je met liefde gerust, ook 's nachts.