Miskraam

roos

Bloedverlies in het eerste trimester

Bloedverlies in het begin van je zwangerschap geeft zorgen. Toch betekent het niet altijd dat je een miskraam krijgt. Ongeveer 50 % van de vrouwen met bloedverlies in de eerste 3 maanden krijgt een miskraam. Een echo kan in zo’n geval meer duidelijkheid geven.

Wat is een miskraam?

Een miskraam is het verlies van een niet levensvatbare vrucht. De eerste verschijnselen zijn vaak vaginaal bloedverlies. Het kan ook voorkomen dat bij de eerste echo een niet levend vruchtje gevonden wordt. Dit heet een missed abortion.

De oorzaak van een miskraam is bijna altijd een aanlegstoornis. Het vruchtje is niet in orde en de natuur vindt een logische oplossing: het groeit niet verder en wordt afgestoten. Aangezien een miskraam veroorzaakt wordt door een aanlegstoornis is behandeling niet mogelijk. 1 op de 10 zwangerschappen eindigt in een miskraam.

De opties na het vaststellen van een miskraam.

Echoscopie kan uitsluitsel geven of de zwangerschap nog intact is. Als het hartje klopt is de kans op een miskraam zeer klein, maar niet uitgesloten. Een echo voor 7 weken (3 weken over tijd) geeft vaak nog geen duidelijkheid. In dit geval wordt de echo na 2 weken herhaald. Een vroege echo (voor 9 weken) wordt meestal via de vagina gemaakt.

Als bij de echo blijkt dat er sprake is van een miskraam, neemt het echocentrum contact met ons op. Wij bellen jou en bespreken de opties. Meestal plannen we alvast een afspraak met de gynaecoloog en wachten we in de tussentijd het spontane verloop af. In het ziekenhuis wordt een plan gemaakt. Je kunt nog even afwachten op het spontaan op gang komen van de miskraam maar je kunt er ook voor kiezen om de miskraam op te wekken met medicatie. Je krijgt tabletten die je hoog in je vagina inbrengt. Meestal komt de miskraam dan binnen 24 tot 48 uur op gang.

Je kunt ook het levenloze vruchtje operatief laten verwijderen. De gynaecoloog haalt het zwangerschapsweefsel uit je baarmoeder via de vagina door middel van een curettage. Dit kan plaatsvinden onder algehele narcose of lokale verdoving. Het is een ingreep van 10 minuten met een zeer klein risico op complicaties. Heel zelden ontstaan er verklevingen in de baarmoeder. Deze moeten later operatief verwijderd worden.

Wat kun je verwachten als de miskraam op gang komt?

Meestal komt de miskraam enkele dagen na het eerste bloedverlies op gang. Het kan ook langer duren, soms wel enkele weken.

Geleidelijk ontstaat een krampende buikpijn en neemt het bloedverlies toe. In de loop van enkele uren wordt de vrucht uitgestoten. Voor en tijdens het uitstoten van de vrucht kan het bloedverlies heel hevig zijn. Je zult flink bloedstolsels verliezen. Dit mag ongeveer 4 uur aanhouden.
 Als je langer dan 4 uur hevig bloedverlies en hevige buikkrampen hebt of je hebt onze hulp nodig neem dan contact met ons op.

De hoeveelheid bloedverlies en buikpijn is zeer verschillend. Het is ook afhankelijk van hoever het vruchtje gegroeid was. Je kunt de stolsels die je verliest opvangen, maar dit is niet perse nodig. Als het vruchtje groter dan 8 weken is dan kun je daadwerkelijk een klein foetus-je herkennen. Was het vruchtje al eerder gestopt met groeien dan kun je een zakje met vocht gevuld herkennen.

Als de vrucht volledig is uitgestoten, zal de buikpijn afnemen en het bloedverlies beduidend minder worden. Als de vrucht niet goed los komt, zal het bloedverlies en de buikpijn langer dan 4 uur hevig blijven. Neem in dit geval contact met ons op. Als de vrucht onvolledig wordt uitgestoten zal er een curettage nodig zijn.

Rhesus negatieve vrouwen krijgen een prik anti-D ter voorkoming van antistoffen na een curettage of een miskraam van een vruchtje ouder dan 10 weken.

Neem direct contact met ons op:

• Als je langer dan 4 uur hevig bloed verliest met stolsels en buikpijn.
  • Als je hevig bloed verliest en duizelig bent of neiging krijgt tot flauwvallen.
  • Als je koorts ontwikkelt; temperatuur boven 37.8ºC
Herstel en verwerking.

Het lichamelijk herstel na een miskraam is meestal vlot. Gedurende 2 weken kun je nog wat bloedverlies en bruinige afscheiding houden. Het is verstandig te wachten met vrijen tot het bloedverlies voorbij is.

Geestelijk kan een miskraam een behoorlijke klap zijn. Je toekomstdromen vallen in duigen en het zorgeloos zwanger zijn behoort tot het verleden. Daarbij dalen de hormoonspiegels in het bloed, ook dit zorgt er voor dat je je huilerig en labiel voelt. Natuurlijk reageert iedereen anders na een miskraam, maar het kan even duren voor je de wereld weer met een glimlach bekijkt. Er zijn hulporganisaties die je kunnen helpen bij het vinden van steun.

www.fiom.nl

Zwanger worden na een miskraam.

Mocht je er behoefte aan hebben dan kun je na je miskraam een afspraak maken op ons kinderwensspreekuur. We gaan dan dieper in op de psychische en lichamelijke aspecten na een miskraam en zullen een blik op de toekomst werpen, de komende zwangerschap. Je krijgt veel informatie over gezond zwanger worden.

Lichamelijk gezien kan het geen kwaad direct zwanger te worden na een miskraam. Toch is het handig om je eerste menstruatie af te wachten. Deze kun je 4 tot 6 weken na de miskraam weer verwachten. Bij een nieuwe zwangerschap weet je dan hoever je zwanger bent.

In het begin van een nieuwe zwangerschap zul je wat ongerust zijn. Toch is de kans dat alles nu goed gaat echt veel groter! Het is mogelijk om bij 8 weken een echo te maken ter geruststelling. Zie je bij deze echo een kloppend hartje dan is de kans 98 % dat het goed zit.